Heb je mijn gratis e-book Zo schrijf je een onweerstaanbaar verhaal al? Nee? Download ‘m hier en ga meteen aan de slag. 

Liever lezen?

Tientallen mensen heb ik geholpen met het schrijven van hét verhaal waarvan zij voelen dat het geschreven moet worden. En ik zie dat drie fouten steeds opnieuw worden gemaakt. Vandaag deel ik die drie met jou zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.

1. Personages van karton 

In een onweerstaanbaar verhaal komen personages tot leven. Personages zijn de brandstof voor het verhaal. Maar wat ik vaak zie is dat het verhaal voornamelijk draait om de gebeurtenissen en de plot. En te weinig aandacht besteedt in het uitwerken van het personage. Daardoor wordt die geen woest aantrekkelijk personage maar wordt het een karakter van karton en zo plat als een dubbeltje. 

Gebeurtenissen en de plot zijn absoluut belangrijk maar die krijgen pas echt cachet door de personages. Personages zijn het belangrijkste ingrediënt van het verhaal. Als een personage de lezer niet weet te boeien, maakt het de lezer niet uit wat er met het personage gebeurt. 

2. Beginnen met een uitgebreide persoonsbeschrijving

Ik zie het zo vaak op de eerste bladzijden: een uitgebreide beschrijving van het uiterlijk, het innerlijk van het personage en zijn levensloop. Soms ook nog aangevuld met de hele familie, tot ooms en tantes aan toe.

In onweerstaanbare verhalen heeft elk personage wel een backstory. Een backstory is wat er met je personage gebeurd is voordat het verhaal begint. Het beïnvloedt de beslissingen die hij of zij nu neemt, heeft genomen en gaat nemen. Maar dat verleden hoef je niet volledig te beschrijven en vooral niet meteen op de eerste bladzijden.  Het is aan jou welke lagen van je personage je toont en wanneer. 

En nu komt het leuke: Als je begint met de personages en hun voorgeschiedenis vanaf het begin goed op papier te zetten, kunnen personages de ruimte krijgen om zelfs jou als schrijver te verrassen. Waardoor jouw verhaal zich als het ware zelf schrijft. Zorg er daarom voor dat je je personages van haver tot gort kent.

En onthoudt: Pas als je personage een echt probleem of conflict heeft, wordt hij of zij interessant voor de lezer. Tot die tijd kan het de lezer niet schelen in wat voor familie hij is opgegroeid en wat hij heeft meegemaakt. En is hij al na een paar bladzijde zijn interesse al in hem verloren. En ook in zijn familie. 

3. Te waarheidsgetrouw en vol eigenschappen

En dan kom ik bij de derde fout die ik vaak zie: mensen schrijven over een bestaand iemand (over zichzelf of iemand die ze kennen) en willen te dicht bij die persoon blijven. Ze beschrijven het personage zo waarheidsgetrouw mogelijk en proppen hem vol met zo veel mogelijk eigenschappen om hem maar zo levensecht mogelijk te maken. 

Maar dát werkt niet.  

We hoeven niet te weten dat een personage elke ochtend om stipt 7 uur twee koppen koffie zonder suiker en melk drinkt, pas daarna onder de douche stapt, zijn haar met douchegel wast en zijn tanden met een elektrische tandenborstel poetst. Dat vinden lezers niet interessant. Ook al doet de persoon waarover jij schrijft, dat wel precies zo. 

Personages zijn echt anders dan echte mensen. Ze willen iets, streven ergens naar. Geef je personage een motivatie, ambitie en doorzettingsvermogen die gewone mensen vaak niet hebben. Een personage gaat door waar wij in het normale leven allang hadden gezegd: stop, nu is het leuk geweest. 

Creëer geen mensen zoals jij en ik, propvol met eigenschappen en een vertrouwd karakter. Geef een personage twee of drie sterke eigenschappen die een rol in het verhaal spelen. Niet meer. Daar heb je echt genoeg aan.

Het mooie van verhalen schrijven is dat het vertelde niet waar hoeft te zijn. Werk de belangrijkste eigenschappen van je personage uit en bedenk wat jouw hoofdpersoon het liefst wil. Iets wat hij nu nog niet heeft of nog niet kan. Werp obstakels op om ervoor te zorgen dat hij niet zonder slag of stoot zijn doelen bereikt.  Want niks is minder boeiend dan een perfect personage dat geen moeite doet en alle doelen en dromen zonder moeite voor elkaar bokst. 

Dit waren de drie meest gemaakte fouten. Die hoef jij nu niet meer te maken. Ga lekker aan de slag met het uitwerken van jouw personage.

Heb jij hulp nodig bij het verzinnen van een woest aantrekkelijk personage of heb je nog vragen? Dan is mijn masterclass Creëer jouw ideale personage echt wat voor jou. Nu met € 50 korting.