Goede verhalen en teksten schrijven vinden veel mensen best lastig. Je hebt de woorden wel in je hoofd zitten, maar hoe zet je die gedachten nu op een pakkende, goed leesbare en overtuigende manier op papier? Pas deze vijf gouden tips toe en schrijf meteen beter.  

 

 

Weet wat je wilt zeggen

 

Schrijf op wat je wilt zeggen en probeer overbodige woorden of een te lange aanloop te voorkomen. Onnodige details maken zinnen onnodig lang en zorgen dat een lezer sneller afhaakt. Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat je minder overtuigend overkomt: voorkomen dus!

 

 

Gebruik punten en komma’s

 

 

We hebben allemaal spelling en grammatica op de basisschool gehad, maar toch komen interpunctie- taalfouten vaak voor. Hak lange zinnen op in delen en zet een komma als er bij het voorlezen een duidelijke pauze hoorbaar is. Hoe langer de zin, des te meer behoefte er is aan een rustpunt.

 

 

De juiste spelling

 

Spelling- of grammaticafouten komen onverzorgd over en leiden af. Zorg er dus voor dat je woorden juist spelt en dat de d’s, t’s en de dt’s kloppen door werkwoorden langer te maken en door gebruik te maken van hulpmiddelen als ’t sexy fokschaap.

 

 

Blijf consistent

 

 

Als je vanuit de ik-vorm schrijft is het belangrijk om dat ook aan te houden. Ga dus niet opeens over in een compleet andere vorm, dit zorgt alleen maar voor verwarring en frustratie bij de lezer. 

 

 

Schrijf in de actieve vorm

 

 

Niemand heeft zin om een gigantische tekst te moeten doorspitten om er aan het einde pas achter te komen waar het nou eigenlijk over ging. Zorg er dus voor dat je in de introductie van de tekst het doel verduidelijkt. Het is ook verstandig om dit aan het begin van elke nieuwe hoofdstuk te doen. 

 

 

Gebruik niet onnodig moeilijk of deftig taalgebruik

 

 

Schrijf je voor een bedrijf dat persoonlijk wilt overkomen? Zorg er dan voor dat je niet te moeilijke of deftige zinnen gebruikt. Te populair of jeugdigd schrijven (alsof je met je lezer hebt geknikkerd) is het andere uiterste. Probeer te schrijven zoals je met je lezer of klant zou praten. Is dat zakelijk en formeel? Houd dat dan ook in je teksten aan, zo behoud je je geloofwaardigheid en vertrouwen.